Carl Rogers definisjon av den kreative prosess:
Den kreative prosess er gjennom handling å danne et nytt produkt som er et resultat av flere faktorer. Det vokser ut av individets unikhet på den ene siden og av materialene, hendingene, menneskelige forhold eller individets livsomstendigheter på den andre.
Med himmelen som tak. Ellen Holst Buaas. Universitetsforlaget. 2009.
På hvilken måte inspirer barnehage til kreativ og selvstendig tenkning? Kreativitet og kreativ læring henger sammen med opplevelsen av mening, mestring og glede. Hvis barnet ikke mestrer noe, ikke kjenner en glede ved å gjøre det, og er bare frustrert og sint, mestrer de heller ikke oppgaven. For å lære noe mener jeg at man må kjenne følelsen av mestring, for så å utvikle seg videre...... ikke få for store oppgaver til å begynne med, men heller jobbe seg oppover etterhvert som man mestrer.
Barna kan bruke sin kreative side til å bekjempe sinne og frustrasjon. Barna må få gi uttrykk av følelsene sine, og dette kan de også gjøre gjennom å skape ting.
Å gi barna en klump plastelina, og lage ting sammen med de som de mestrer gir barna en god følelse. Er det feks å klippe som man skal prøve å la barna bli flinkere i, kan man prøve ut dette under denne sekvensen. Vi gir barna en positiv opplevelse ved å mestre noe annet, og da synes de kanskje det er litt morsommere å prøve å klippe i plastelinaen. De kan hvertfall lære seg grepet....... :)
Så lenge barna får oppgaver de mestrer, og etterhvert selvfølgelig større utfordringer, tror jeg de er mye mer mottakelig for å lære.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar