Det er vi som voksne som har ansvar for å legge tilrette for at barna skal få møte kulturuttrykk slik at det vekker undring, nysgjerrighet og vitelyst hos barna. Barna kunne nok lekt med biler og dukker dagene lang hadde ikke vi som voksne vekt undring og lyst til å drive med andre ting.
Formidling av kunst til barn og unge. Arne Marius Samuelsen. Univeritetsforlaget 2003.
Alt man gjør av tilrettelegging i barnehagen har mulige læringskonsekvenser for barna. Jeg har valgt meg ut plastelina som det materiale jeg vil jobbe med i min 3D oppgave, og jeg ser mange læringskonsekvenser for barna med dette materiale.
Her får de brukt finmotorikken sin ved å lage små figurer, de kan klippe i plastelinaen, skjære, rive, trykke figurer og mye mer. De kan også få velge ulike farger og vi kan da snakke om hvilke farger de ser. For at dette skal være en læringsprosess og ikke noe bare barna gjør for å sitte stille (som forøvrig også er god læring), mener jeg det bør være en voksen tilstede hele tiden. Dette for å få til gode samtaler rundt det vi gjør, og gi barna en hjelpende hånd der det trengs.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar